Gastenboek

Laat een berichtje achter!

Naam:

Bericht:

captcha
Type de tekens over:

Bèr Stroband schreef op: 04.10.24 21:42


Yorrick schreef op: 23.03.24 09:20

Hoi Joris, dat is leuk om te horen, veel schaakplezier!


gidsjoris@gmail.com schreef op: 22.03.24 11:45

Hallo Yorrick,
na zowat een halve eeuw stilstand ben ik eindelijk, op mijn 76e, terug in een klein clubje aan het schaken herbegonnen.
Nu, op mijn 77e, wil ik wel wat beter gaan presteren in dat clubje, en denk ik dat dit, dank zij uw 'schaakzone', met een grote zekerheid gaat lukken!
Ik ben onder de indruk, waarvoor dank!


Dirk Kerschot schreef op: 04.03.24 23:14

Bericht.


Hugo schreef op: 26.01.24 19:37

Niks


Luc schreef op: 20.11.23 21:56

Valentino: nee, dat kan niet.
Als je koning schaak staat en je kan hem niet in veiligheid brengen, dan ben je verloren. Je staat dan schaakmat.


Valentino schreef op: 01.11.23 14:52

Mag je een beurd over slaan als je koning schaak staat


Destàn schreef op: 08.10.23 15:28

Als een pion bij de tegen stader een nieuwen dame haalt moet hij bij de tegen standers begin
plaats staan


andré schreef op: 02.09.23 11:24


Yorrick schreef op: 26.08.23 13:45

Hoi Kristof en Chantale,
Graag gedaan, fijn om te horen dat het jullie helpt om te leren. Veel schaakplezier!


Kristof schreef op: 25.08.23 07:25

Uw site is zeer eenvoudig te gebruiken en zeer goed om te leren.
Bedankt voor al het werk dat U hierin steekt !


Lauwers Chantale schreef op: 01.08.23 10:25

Beste,
Dank je wel voor deze schat aan informatie. Schitterende cursus, wat een duidelijk overzicht.
Alle aspecten komen aan bod dit is de beste en de meest volledige cursus schaken dat ik heb ontdekt!
Een echte aanrader!!!!
Dank je wel!!!!
Groeten,
Chantale


Geert De Boos geertdeboos@gmail.com schreef op: 16.04.23 04:20


Tom schreef op: 18.02.23 11:56

Leerzaam, super.


Yorrick schreef op: 12.11.22 16:15

Beste Hans,
Gekkenmat is de snelste manier in een schaakpartij om schaakmat te zetten. Dit vereist wel de medewerking (moedwillig slechte zetten) van de witspeler (die dus mat gezet wordt). De zetten zijn 1. g4 e5 2. f3 Dh4# Na twee zetten staat wit mat.


Hans Bastiaansen schreef op: 24.10.22 09:43

Hoi!

Wat is Gekkenmat?


Paul schreef op: 14.10.22 10:42

Beste, Ik wil graag jullie cursus volgen maar ik kan op jullie site niet vinden hoe ik bij de cursus zelf kom.
Beste groet, Paul


Sylvia schreef op: 05.10.22 15:56

Ik leer het nooit maar het blijft leuk om te proberen er iets van te bakken.


Emma schreef op: 25.09.22 13:28

Ik wil heel graag een schaakboek zodat ik thuis kan oefenen


jacintha schreef op: 29.08.22 21:28

Bericht.


J.A . Kamp S jak Kamp schreef op: 21.07.22 11:55


Yorrick schreef op: 19.07.22 14:17

Ha Paul, dank voor de tip, ik heb het aangepast!

Groet, Yorrick


Paul van der Steen schreef op: 19.07.22 07:58

Ik las op jouw website het volgende:
..................... Als je vaak wint op makkelijk (easy) of medium, probeer dan hem dan eens op medium of zelfs moeilijk ...
'dan' staat er 2x. Groet, P.


Sjak Kamp, 15-06-1942 schreef op: 18.07.22 11:42

Ben een beginner, wil schaken leren. Heb zelf schaakstukken, weet de functie, en een schaakbord.
Gezien de leeftijd wil, ik als hobby schaakles volgen.


Sjak Kamp schreef op: 18.07.22 11:25

Wil als beginner schaakles volgen,ken de stukken en plaatsing op bord. Lessen wil ik volgen.


Martien schreef op: 08.05.22 12:45

Een mooie, duidelijke site voor mij als absolute beginner ( 68),die het spel met zijn kleinkinderen wil spelen ( die het al aardig onder de knie hebben. Alleen, de bovenste computer werkt niet bij mij, de tweede wel .


Yorrick schreef op: 13.04.22 10:37

Beste Jacques,
Ik weet het niet exact, maar bij benadering heeft de schaakcomputer een rating van 2000-2200. Dus echt het niveau van een gevorderde schaker. Als ik je een tip mag meegeven; in open/tactische stellingen is het lastiger om de hard computer te verslaan. In een gesloten stelling is het lastiger voor de computer om een goed 'plan' te bedenken en kun je de computer te slim af zijn.


Jacques Weber schreef op: 08.04.22 14:41

Hoe sterk is het schaakprogramma achter het schaakbord met de blauwe achtergrond? Ik ben geen lid van een club, ik ken alleen de spelregels en ken geen openingen (maar kijk goed uit). Na vele sessies win ik nu alle partijen op medium, maar ik heb nog nooit kunnen winnen op stand HARD. Dus mijn vraag: hoe sterk is stand HARD? Alvast dank voor je antwoord (en het is fijn spelen!)


Yorrick schreef op: 13.03.22 20:12

Beste Luna,
Als de zwarte koningin slaat op c4 dan pakt de pion op b3 de koningin.


luna schreef op: 13.03.22 14:05

beste,
ik kan natuurlijk verkeerd zijn ,maar bij de rubriek "tactiek"
onderdeel "insluiting " eerste voorbeeld Le1 kan de zwarte koningin toch gewoon c4 spelen?


Yorrick schreef op: 07.02.22 18:24

Beste Richard,
Via deze site kun je alleen zelf leren schaken. Zoek je een cursus met een trainer probeer dan https://www.schaaktraining.nl/cursus/


richard van der veur schreef op: 04.02.22 17:40

Goedeavond, ik schaak bij een club en heb een rating van 841.Kan u mij helpen om een cursus bij u te volgen om beter te leren schaken.Wat kan ik doen? Kan ik bij jullie ook online schaken tegen andere spelers?Mijn e-mail adres is:
rvanderveur@gmail.com
Met vriendelijke groet richard van der veur.


Yorrick schreef op: 15.12.21 17:19

Dank, ik heb het aangepast.


schreef op: 13.12.21 12:08

Ik zag een typefout bij Tactiek: 'basispatrongen'


Yorrick schreef op: 09.12.21 17:10

Ha Christal,
Nee wij geven geen online training, buiten al het trainingsmateriaal dat je hier op de website ziet.


Christal schreef op: 09.12.21 13:41

Bieden jullie ook online lessen voor kinderen ?


Yorrick schreef op: 27.11.21 15:30

Beste Verlinden,

Voor rokade worden beide notaties wel eens gebruikt in literatuur. Computers gebruiken hoofdletters O (dus O-O bijv. voor de korte rokade) en dat is ook wat ik aan zou raden overal te gebruiken. Dit is volgens de standaard notatievorm die PGN (portable game notation) heet.


Josua Schalk schreef op: 25.11.21 19:46

I hou van schaken, dit is een geweldige site.


Verlinden schreef op: 23.11.21 23:08

Worden voor de notatie voor rokade nullen of hoofdletters O gebruikt? Ik zie ze beiden


Yorrick schreef op: 08.11.21 10:01

Ha Gerben, na 1. g5 Kd7 komt 2.f6! En zwart kan niet alles redden, bijv: 2... Ke6 3. fxg7 Kf7 4. gxh6 is winnend voor wit. Een alternatief na 2.f6! is 2... gxf6 3. gxh5 en de pion loopt door.


Gerben Otter schreef op: 07.11.21 07:36

Bij pionnen doorbraak oefening 3 stel je dat g5 dwingend is. Waarom is dat? Zwart kan toch gewoon Kd7 spelen?


Yorrick schreef op: 21.09.21 21:28

Ha Pieter,

De namen van de verschillende tactieken vind je bij het kopje 'Tactiek'. Zo is een discovered attack bijvoorbeeld een aftrekaanval en een skewer is een Rontchenaanval. Kijk vooral eens rond op de site :)

Groet, Yorrick


Pieter schreef op: 21.09.21 12:55

Een half jaar geleden begon ik schaken te leren via Chess.com.

Ik ben nu redelijkerwijs bekent met de meest schaaktermen daar, maar die zijn allemaal in het Engels. Ik speel feitelijk nooit tegen NL'ers, maar zou toch graag de schaaktermen voor de verschillende tactieken in correct Nederlands willen weten. Schaaktermen zoals "discovered attack" en "skewer" in het bijzonder.

Bij voorbaat dank, Pieter


J.A. Kamp schreef op: 12.04.21 17:32

Wil graag schaken leren, wellicht via deze les.
Mijn naam is Sjak Kamp
adres :Jasmijnflat 40 - 4921 HV- Made
telefoon:0620830827
e-mail:jakamp@casema.nl
gaarne documentatie en het lesgeld


Yorrick schreef op: 05.04.21 13:56

Hoi Hans,
Mooie zet, goed gevonden! In dat geval is 1. Th8 Th3+ 2. gxh3# ook mat in twee!


Hans schreef op: 05.04.21 10:16

Mat in 2 zetten. Opgave no 8:
Na wit T h8,kan zwart T h3+ zetten.
Dan kan wit niet in 2 zetten mat geven, lijkt me.


Fred schreef op: 24.03.21 20:13

Bij de pagina Schaken met de computer staat een zin die even nagekeken moet worden: Qua tactiek zal hij op moeilijk dus niet veel kansen weggeven en alle schaaktactische mogelijkheden benutten.


Yorrick schreef op: 22.03.21 17:44

Hoi Hans,

In het geval van 1. Tc7+ Kd8 dan 2. Lxf6# met alsnog mat in twee.


Hans Beeftink schreef op: 21.03.21 15:07

Opgave 6, mat in 2 zetten lukt niet indien:
Na wit: T c7, Zwart: K d8

(Of zie ik iets over het hoofd?)


Yorrick schreef op: 20.03.21 12:54

Hoi Fred, bedankt voor de tips, ik heb ze aangepast!


Fred schreef op: 18.03.21 11:27

Op de startpagina (homepage) wordt verwezen naar
Schaken voor beginnners (met nnn). Als je op die pagina bent aangekomen blijkt die getiteld:
Schaken voor beginners (met nn).


Fred schreef op: 18.03.21 11:24

Op de pagina met schaakcomputers staat
in de tekst dat er drie op deze pagina te vinden zijn, maar er zijn er twee, niet drie.


Frank schreef op: 26.02.21 08:30

De puzzel on line van vandaag bij de 'hard' heb ik een vraag. Waarom wordt ipv toren g1 met paard schaak gegeven waarna de zwarte koningin kan worden gepakt?


Ewout schreef op: 13.02.21 08:51

Hoi Yorrick, ik zie nu pas dat dezelfde vraag over rokade net eerder is gesteld.


Ewout schreef op: 13.02.21 08:49

Beate Yorrick, mooie site.
Vroeger schaken geleerd, niet veel mee gedaan. Nu weer oppakken. Basiskennis is er nog.
Een korte vraag. Kan ik bij je online schaakprogramma ook rokade uitvoeren? Hoe dan?
Met vriendelijke groet.


Trix schreef op: 12.02.21 12:18


Mineke Pranger. schreef op: 09.02.21 08:25

Ik wil graag leren schaken. Ik ben een echte beginneling, ik weet zelfs nog niet hoe alle stukken heten. Toch wil ik het graag leren en ik hoop dat met jullie hulp mij dat gaat lukken.


Yorrick schreef op: 05.02.21 17:41

Ha Rob, bij online schaken rokeer je door je koning twee velden naar rechts of links te verschuiven. De toren wordt dan vanzelf op de goede plek gezet.


Sjak Kamp schreef op: 03.02.21 18:24

Wil schaken leren


Rob Borman schreef op: 31.01.21 13:04

Hoe kan ik rokeren bij online schaken?


Yorrick schreef op: 30.01.21 11:09

Ha Hans, het klopt wat je zegt. De koning van de tegenstander mag zichzelf nooit schaakzetten.


Hans Kock schreef op: 29.01.21 15:06

Ik zit op een andere site te schaken. Nu is er de volgende stelling: mijn toren staat diagonaal gepend voor mijn koning door de dame van de tegenstander. Ik kan het paard van de tegenstander slaan met mijn dame en geef dan schaak. Ik ben gedekt dus door mijn toren. Ik neem aan dat zijn koning mijn dame niet kan slaan omdat mijn toren mijn dame dekt. Of kan dat niet omdat mijn toren gepend staat?


Yorrick schreef op: 25.01.21 09:26

Ha Marcel,
Ik heb op dit moment geen plannen om de inhoud van de site in boek-vorm uit te brengen. Er zijn al veel te veel boeken over schaken :). Als je nog naar boeken zoekt, kijk dan eens naar de Lekker schaken Schaakboek op Bol.


Marcel schreef op: 21.01.21 09:00

Dag Yorrick,
Onlangs deze heel aangename en leerzame site gevonden met goede, duidelijke uitleg en oefeningen. Heel goede opzet en layout. Misschien een idee om in boekvorm uit te brengen? Zoek zelf nog een vergelijkbaar leer- en oefenboek. Heb jij suggesties? Hartelijke groeten, Marcel.


Yorrick schreef op: 17.01.21 14:54

Ha Michell,

De oefening is inderdaad niet geweldig. Wit wint wel na 1. Dg8+ Te8 2. Lxc6 Txg8+ 3. Lxd7 en wit staat een stuk voor.


Michell Klaring schreef op: 16.01.21 22:12

Tactiek
Oefening 3: 1.Dg8+ Wit geeft schaak met de dame en vervolgens pakt de loper op g2 de zwarte dame.
Wanneer Te8 dan is dit voorbeeld niet correct meer toch?


JoshuaAbids schreef op: 04.01.21 23:49

We greet you! Our employees those who make your life much easier . Our salon that gives you massage .

[b][url=https://logicaworks.com/adforest/hello-world/#comment-4063]Endermological Manhattan[/url][/b]
Specialfeature our nude salon is not an enforced setting. We create social profiles to search promotion.
We can offer for you personally try any method massage methods today. Go to portal and further clear specialty.


Coenen schreef op: 28.12.20 10:19

Ik wil graag leren schaken


Frans Grootes schreef op: 26.12.20 15:44

Ik heb vroeger veel geschaakt en probeer weer als beginner schaken te leren!


Hans Luijten schreef op: 22.12.20 10:31

Ben 78 en begin schaken nu leuk te vinden. Komt door Corona en lockdown.


Erik Kiekens schreef op: 14.12.20 10:38

Leuke site!


Yorrick schreef op: 04.12.20 13:10

Ha Harco, mooie partij! Gesloten stellingen zijn het lastigst voor de computer om goed te begrijpen, dus een slimme aanpak die je kiest.

Ha Leen,
Nee die ken ik niet.. Is dat bekend?


Leen schreef op: 04.12.20 08:55

Ken je Black Widow Attack en Black Widow Feint? Hoe zou dat in het Nederlands heten?
Dank je!


Leen schreef op: 03.12.20 12:40

vork (bijvoorbeeld met koning en dame)


Harko schreef op: 30.11.20 21:30

Na heel veel keren terug zetten en leren Eindelijk van stand moeilijk gewonnen. De tips die je geeft ten harte genomen om hem te verslaan.
Veel geleerd van de Machine en dat terwijl hij maar +- 3seconden over een zet 'denkt':-)

e3 e5 2. d4 e4 3. d5 Nf6 4. c4 Bd6 5. Nc3 O-O 6. f3 Na6 7. a3 b6 8. b4 c5 9. b5 Nc7 10. f4 a6 11. a4 Bb7 12. Bb2 axb5 13. axb5 Rxa1 14. Bxa1 h5 15. Be2 Nce8 16. Nh3 Be7 17. Ng5 Ng4 18. Bxg4 hxg4 19. Qxg4 Bxg5 20. fxg5 Nd6 21. O-O Nxc4 22. Nxe4 Nxe3 23. Qh3 Nxd5 24. Nf6+ Nxf6 25. gxf6 Be4 26. fxg7 f5 27. gxf8=Q+ Qxf8 28. Qh8+ Kf7 29. Qf6+ Ke8 30. Qxb6 Qg8 31. Qb8+ Kf7 32. Qxg8+ Kxg8 33. b6 d6 34. Rxf5 Ba8 35. Rf6 d5 36. Rd6 Kh7 37. Rd7+ Kg6 38. b7 Bxb7 39. Rxb7 Kf5 40. Kf2 Ke6 41. Ke3 Kd6 42. h4 c4 43. Kd4 Ke6 44. Rb6+ Ke7 45. Kxd5 Kd7 46. Rb7+ Kc8 47. Rh7 c3 48. Kc6 Kd8 49. Bxc3 Ke8 50. Kd6 Kf8 51. h5 Kg8 52. Rg7+ Kh8 53. Re7+ Kg8 54. h6 Kf8 55. Ra7 Ke8 56. h7 Kf8 57. h8=Q#


W.N.Moret schreef op: 30.11.20 18:46

duidelijk spelprogramma, is er ook een rating?


Linden schreef op: 15.06.20 14:49

verhelderend zelfs voor een absolute beginner als ikzelf.


Yorrick schreef op: 10.05.20 07:54

Hoi Henri,
Was het bij de bovenste of onderste schaakcomputer? De bovenste promoveert als het goed is automatisch naar dame. Bij de onderste veranderd de pion in een slectievakje met de 4 opties (dame toren loper paard).


Henri Donker schreef op: 09.05.20 19:28

Het was een spannende partij met winst aan mijn kant. Mijn c pion promoveerde maar kreeg een toren in plaats van een dame, dat klopt niet.Nu duurde het schaakmat situatie wat langer.


Chesslover schreef op: 30.04.20 13:43

Op Helena-schaken.nl kan je ook partijen spelen met lange
bedenktijd.
Die is nederlands/belgisch en je hebt max 7 dagen per zet.


Yorrick schreef op: 22.01.20 10:59

Hoi Guido,
Nee op dit moment niet.


Guido schreef op: 22.04.20 19:00

Is er een manier om Schaakzone de laatst gespeelde stelling te laten onthouden?


claeys christiaan schreef op: 13.04.20 13:23


Elias Getas schreef op: 10.04.20 15:48

ik wil online schaken


Kenan schreef op: 06.04.20 13:47

Niks


Yorrick schreef op: 22.01.20 10:59

Ha André,
Nee dat kan op deze site niet, maar op de pagina over online schaken vind je een aantal sites waar dit wel kan.


André schreef op: 16.01.20 19:45

Kan ik via schaakzone internet met een vriend schaken?
Met vriendelijke groet,
André


Yorrick schreef op: 15.01.20 17:10

Beste Mebis,

Nee, in deze website (en de teskten) zit mijn eigen tijd en moeite.. stuur de jeugdspelers liever door naar deze site als ze willen leren schaken.

Groet, Yorrick


Mebis Roland schreef op: 15.01.20 00:16

Geachte
ik ben een handleiding aan het schrijven vpor jeugdspelers
Mag ik teksten overnemen die ik op deze prachtige website vind ?
mvg
Roland Mebis


Yorrick schreef op: 13.01.20 18:27

Ha Sonja,
Leuk dat je enthousiast met de cursus bezig bent!
Bij mat in 2 nr9: 1. De2 leidt tot Da2, waardoor de dame niet naar h5 kan. De enige goeie zet is 1. Tg5, want als zwart de toren niet slaat is 2. Th5# mat. Zwart heeft geen andere verdedigende zet.
Bij nr10: Na 1.Kb6 heeft zwart maar 1 zet: pion naar b4. Dit noem je zetdwang bij schaken, want hierna volgt Da2#.

Veel schaakplezier!


sonja schreef op: 13.01.20 13:27

corr. bij mat in 2 11
K kan nog naar g3 dan idd.
weer wat geleerd(-;


sonja schreef op: 13.01.20 12:03

bij mat in 2 nr 11:
waarom in 2 als het in 1 kan toch? Pf3


sonja schreef op: 13.01.20 11:56

bij mat in 2 nr 10:
als 1.Kb6, dan kan zwart niet b4 want de witte dame staat daarop...zwart kan geen zet doen...pat?


sonja schreef op: 13.01.20 11:40

sorry, bedoel natuurlijk h5


sonja schreef op: 13.01.20 11:38

hele fijne cursus! doe mijn best...kom dit nu tegen...
bij mat in 2 nr 9: als zwart de T niet slaat kan wit zijn plan niet uitvoeren.
De2 en daarna e5 ook een oplossing?
met vriendelijke groet
Sonja


Vis39 schreef op: 05.01.20 09:22

Speel


Hiske schreef op: 25.11.19 08:38

ik wil beginnen!!


A De Jong schreef op: 12.11.19 12:19

Wat een fijne site en heldere uitleg!
Dank!


Freek schreef op: 29.10.19 22:02

Leuk om wat meer theorie te weten over schaken. Inmiddels kan ik de status makkelijke partij soms winnen :)


Yorrick schreef op: 21.08.19 21:40

Leuk om te horen Joyce, veel schaaksucces!


joyce boerrigter schreef op: 20.08.19 16:15

Als beginnend schaker ben ik enthousiast geworden door schaakzone. Hartelijk dank!


Yorrick schreef op: 30.07.19 18:57

Beste Hans,
Iedereen kan leren schaken, op bijna iedere leeftijd.


Hans idema schreef op: 30.07.19 13:09

Tot op welke lweftijd kan je leren schaken?


Raymond schreef op: 02.07.19 02:50

Leuk schaakprogramma.
Bedankt. M vr gr Raymond


Yorrick schreef op: 21.05.19 19:23

Hoi Tom, ik kan je probleem niet reproduceren in verschillende browsers, dus ik denk dat het certificaat van Shredder chess hersteld is.


Tom schreef op: 17.05.19 12:03

IK KAN MOMENTEEL NIET SCHAKEN OP HET BLAUWE BORD. ER VERSCHIJNT EEN MEDEDELING DAT DE INHOUD GEBLOKEERD WORDT OMDAT ER EEN VEILIGHEIDSCERTIFICAAT NIET ONDERTEKEND IS? Kan ik hier iets aan doen?


Smithd443 schreef op: 09.05.19 17:20

I gotta preferred this web web page it appears very valuable quite advantageous.


Yorrick schreef op: 21.04.19 09:59

Hoi Erik, ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar volgens mij is het antwoord nee. De koningen kunnen nooit naast elkaar komen te staan. Dus als een koning een stuk verdedigt, kan de andere koning datzelfde stuk nooit slaan; de koning zou zichzelf schaak zetten en dat mag niet.


erik bekaert schreef op: 20.04.19 20:24

betreft:koning - wat kan hij nemen als men voor of langs hem komt te staan vb loper komt naast de koning van tegenstander te staan. vraag kan de koning slaan?


Yorrick schreef op: 14.04.19 20:40

Hoi SB, de onderdelen komen zeker online, maar niet allemaal op korte termijn. Ik ben van plan dit kwartaal het artikel over sleutelvelden en toreneindspel met extra pion te maken. Voor de andere artikelen zal je nog wat langer moeten wachten.
Veel schaakplezier!


SB schreef op: 11.04.19 09:10

Komen de volgende onderdelen ook online?
Voor de gevorderde schaker
Toreneindspel met extra pion.
Principe van twee zwaktes.
Een kat en muis spel.


Yorrick schreef op: 17.03.19 17:45

Beste Andy, ik gebruik ChessBase voor de diagrammen.


Andy schreef op: 15.03.19 14:27

beste, welke software hebt u gebruikt voor al die diagrammen?
merci hoor


Yorrick schreef op: 21.01.19 19:59

Beste Daan, je hebt helemaal gelijk. Ik heb de puzzel wat aangepast om deze eenduidiger te maken. Bedankt voor de feedback!


Daan schreef op: 20.01.19 23:07

Hoi,
In een van de 20 puzzles van de schaaktactiek trainer is de volgende oplossing gegeven:"Zetten: 1. Qh6+ Kxh6 2. Bf8#"
Ik kwam tot deze oplossing:"Zetten: 1. Qe7+ Kh6 2. Qf8#"
In mijn beleving is dit beter aangezien je de Dame niet verliest.
Klopt deze oplossing of zie ik iets over het hoofd?
Het was de vierde puzzle uit de reeks(weet niet of deze op volgorde staan;)


Yorrick schreef op: 18.01.19 17:40

Hoi I.V.
In de spelregels staat het correct: Een veld recht en een veld schuin(diagonaal). Dit komt overeen met twee velden recht en een veld opzij. De afbeelding toont hoe dat er dan op een schaakbord uitziet.


I.V. schreef op: 18.01.19 11:22

Bij de spelregels staat dat het paard altijd 1 veld recht en 1 veld schuin springt. Is dit wel juist? Moet het niet zijn: 2 velden recht en 1 veld schuin?


Yorrick schreef op: 03.01.19 14:59

Hoi Ko,
Ik hoor het al, het is de hoogste tijd dat ik de schaakcomputer iets sterker maak :) Ik ga komende twee weken eens onderzoeken en wat verbeteringen testen.


Ko schreef op: 30.12.18 22:42

Hoi Yorrick, vergeet het voorgaande bericht.
Na 1 e4-e5, 2 Bc4-Nc6, 3 Bd5-Nd4, 4 Qh5-Nxc2+
5 Kf1-Qf6 6 d3-Nxa1, 7 Bg5-Qxg5, 8 Qxf7-Kd8 9 Qxf8#.
Maar kan het nog sneller is de vraag?
Hoog tijd voor de moeilijke partij denk ik.

Groeten Ko.


Ko schreef op: 30.12.18 19:09

Hallo Yorrick, via aangenomen Noords gambiet ben ik tot mat in 12 gekomen. Terug lezend in het gasten boek zag ik iemand al eens mat in 11 geven met een wel heel vreemde
opening. Het kan dus beter blijkbaar. Het zal flink zoeken worden daar onder te komen, gezien het grillige gedrag van de vis. Groeten Ko.


Yorrick schreef op: 28.12.18 15:09

Beste Ko,
Ik heb een aantal partijtjes geprobeerd, 15 is ook mijn snelste. Ben benieuwd of je een snellere mat weet te vinden :) Succes!


Ko Schneiders schreef op: 26.12.18 22:45

Hallo, is bij de eerste computer, begin makkelijke partij,
mat in 15 zetten het hoogst haalbare?
Of kan ik nog wat verder puzzelen?
Heel leuk allemaal.

Groeten Ko Schneiders.


Marnick schreef op: 10.12.18 10:15

Al sedert mijn jonge jaren niet meer geschaakt. Nu, na veel partijen eindelijk de PC schaakmat gezet! Veel geleerd ondertussen van de PC schaaktactiek.


Ankie Hoonhout schreef op: 08.12.18 08:17

Ben sinds afgelopen donderdag lid geworden van de Ruinense schaakclub en moet mijn kindertijd 'schaken' opfrissen...

Voel een grote uitdaging als enige vrouw tussen 7 mannen.
Wil ze graag verrassen!


Yorrick schreef op: 30.10.18 20:14

Hoi Lenneke,
In afbeelding 8 staat de Dame op de d-lijn. Dus het klopt gewoon. De dame heeft als symbool:
de manier waarop de dame beweegt
Veel schaakplezier!


Lenneke Abrahams schreef op: 30.10.18 11:37

Hallo,
Leuk dat je deze gratis onlinecurus aanbiedt, ik ben nog een leek op het gebied van schaken, en derhalve begonnen met de beginnerscursus.
Bij de beginstelling wordt er vermeld dat de Dame altijd op de d-lijn begint en zodoende haar eigen kleur kiest.
Een witte dame begint dus op het witte veld, de zwarte dame op het zwarte veld.
In afbeelding 8 van de beginposities zie ik zowel de witte- als zwarte Dame op lijn-e, dus in hun tegenovergestelde kleur staan, hetgeen dus niet overeen komt met de uitleg.
Wellicht is hier al vele malen iets over gezegd, toch wilde ik het even aangeven, zodat je de afbeelding kunt aanpassen.
Mvg, Lenneke Abrahams


Yorrick schreef op: 06.10.18 17:16

Klopt Willem. Dat ligt helaas aan de aanbieder van de puzzeltjes (Chesstempo). Dus ik kan het niet voor je oplossen, maar hopelijk zullen ze dit binnenkort weer fixen. Groeten.
Update: Puzzeltjes lijken gefixed door Chesstempo.


Willem schreef op: 06.10.18 12:44

Mooie site! Bij de eerste serie puzzels is ' medium' al een paar dagen defect. Jammer. Groet!


joyce schreef op: 13.09.18 14:57

deze site vind ik geweldig en speel vaak, hartelijk dank


Justun schreef op: 04.09.18 11:15

Beste Erik de Hoog,

https://www.playok.com/nl/schaken/ kun je tegen levende personen schaken.


Dame schreef op: 19.08.18 19:06

Waarom bij de notatie van zetten in het eerste onlinespel niet gebruik gemaakt van de letters van de stukken, dus P voor paard, L voor loper enz.? Nu worden letters zoals N, Q enz. gebruikt. Lastig bij teruglezen van een partij :).


Yorrick schreef op: 04.08.18 16:55

Ernst, Henk en Piet, gefeliciteerd met het winnen tegen de moeilijke computer. Ik ben nog wat dingen aan het verbeteren zodat je met wit en zwart kan spelen, en de computer gebruik gaat maken van een openingenboek.


piet schreef op: 01.08.18 12:54

heb gewonnen van moelijk. heb erg m'n bes gedaan. na veel proberen toch gelukt!


J.stuivenberg schreef op: 08.07.18 01:23

Het aanvallen van twee stukken door een pion


henk de wit schreef op: 22.06.18 13:35

moeilijk verslagen


ernst schreef op: 03.06.18 19:37

ik heb van een sterke computer gewonnen


Ab Grobbe schreef op: 02.06.18 08:48

Heel erg duidelijk en goed uitgelegd! Zo kan mijn zoon het ook leren, dank u wel!


Erik de Hoog schreef op: 21.05.18 20:16

Ben beginner en zou graag schaken tegen levend iemand?
Groetjes Erik


Berto schreef op: 10.05.18 11:18

Kan ik een potje potje schaken tegen de computer?


Yorrick schreef op: 19.03.18 17:11

Hoi Chris,
Goede aanvulling, ik heb dit toegevoegd.
Groet, Yorrick


Chris schreef op: 19.03.18 07:03

Heel mooi uitgelegd. Bij de zin "Dus als een stuk van de tegenstander je koning aanvalt, dan moet je met je koning weglopen of een stuk tussen je koning en de aanvaller zetten zodat je koning niet meer aangevallen staat." zou ook de derde mogelijkheid moeten vermeld worden: zelf het aanvallend stuk slaan (als dat kan).


Hugo schreef op: 17.02.18 12:56

Mooie en leuke site. Leerzaam. Kan het spel ook met terugzetten?
Ook tijd voor wat nieuwe dingen.


GT schreef op: 10.02.18 17:27

Vaak willen leren schaken. Maar de veel straffere spelers wonnen voortduren. OK, ik kan goed tegen mijn verlies maar géén tegenstander die op mijn fouten wees of hielp bij het aanleren.


J Beaufort schreef op: 10.02.18 15:11

Gewonnen hard partij schaak 10-02-2018


Yorrick schreef op: 02.02.18 15:25

@Herman, Klaas en Wim, veel schaakplezier!


Herman schreef op: 02.02.18 04:19

op backpack vakantie in Vietnam. een reisje van 16 uur in een slaap bus, waar ik net niet inpas. (1.91 m) dan maar even een schaak site opzoeken en kom bij jullie terecht. ben een beginner en ik vind het erg leuk en leerzaam. beetje verslavend zeg maar. laptopje gaat mee en probeer zoveel mogelijk te leren. Leuke site!!


Klaas Dijkhuis schreef op: 01.02.18 22:22

Lang geleden dat ik geschaakt heb. Daarom maar eens begonnen met "easy" en nog gewonnen ook. Ik ben werkloos en 62 jaar, dus ik kom vast gauw weer terug voor meer potjes.


wim schreef op: 31.01.18 19:38

met veel plezier probeer ik mijn geringe schaakkunsten op te krikken door te spelen op het laagste niveau, en langzamerhand begin ik vaker te winnen. Nu viel mij op dat het programma mij soms, op achterstand, toch met remise weg laat komen door, als ik zelf een zet herhaal, dit ook te doen, tot 3x toe en dus remise, terwijl dat helemaal niet nodig is! Onverdiend remise dus.


Yorrick schreef op: 29.01.18 22:48

Hoi wammetje, hoe bedoel je? Klinkt aardig correct als ik het lees.


wammetje schreef op: 29.01.18 15:27

triest dat de paardensprong verkeerd uitgelegd wordt!


van den Bergh schreef op: 20.01.18 08:13

deze side vandaag gevonden ga nu op 62 jaar schaken leren,
dank je wel


Yorrick schreef op: 17.12.17 22:09

Hoi Rob,
Leuk om te horen, veel schaakplezier!

Hoi HH,
Bedankt! Ooit op een dag ga ik de schaakcomputer en tactieken op verschillende niveau's adaptief maken. Voorlopig zit dit er nog niet in ;)


Rob van Bokhoven schreef op: 17.12.17 18:16

Hoi Yorrick,

Ik heb mijn geschiedenis gewist en jullie site werkt weer als vanouds. Kan ik weer lekker schaken !


HH schreef op: 17.12.17 10:43

Leerzame , overzichtelijke site .
Wel jammer dat je het niveau, zoals bij chess.com niet verder kan instellen .


Yorrick schreef op: 09.12.17 14:07

Hoi Rob, het lukt me niet om die foutmelding te herproduceren. Bij al mijn tests werken beide schaakcomputers.


Rob van Bokhoven schreef op: 02.12.17 15:57

Yorrick, dank voor je reactie. De harde refresh werkt niet op mijn IMac. De foutmelding luidt als volgt: "the requested URL was not found on this server. Additionally a 404 Not found error.
Kun je hier iets mee ?


Yorrick schreef op: 01.12.17 15:42

Hoi Rob, bij mij werken beide schaakcomputers op het moment (in verschillende browsers). Probeer eens een harde refresh (shift+F5) op de pagina. Wat is de foutmelding die je krijgt?


Rob van Bokhoven schreef op: 29.11.17 22:10

Hallo,

Ik maak met veel plezier gebruik van schaakzone. Maar sinds kort kan ik enkel tegen de wit/bruine computer spelen, de wit/zwarte met de mogelijkheid van terugzetten, verschijnt niet meer. Wel een foutmelding. Ligt het aan mijn computer ?


Yorrick schreef op: 23.11.17 21:07

Hoi Jan, de computer leert inderdaad niets van zijn fouten! Hij zal na de opening bijna altijd dezelfde keuzes (en fouten) maken.

Aan Willem: Bedankt voor het melden, ik heb het gerepareerd.

Aan Egbert: Succes!


Jan H. Kila schreef op: 23.11.17 18:03

Telkens en telkens opnieuw geeft de computer mij deze mogelijkheid:
1. d4 d5
2. Pf3 Pc6
3. Lf4 Pf6
4. e3 Le6
5. Pc3 Tb8
6. a3 Dd7
7. Lb5 Tg8
8. Pe5 Dd6
9. Pxc6 Dd7
10. Pxb8 Dxb5
11. Pxb5 Pe4
12. O-O c5
13. dxc5 Pxc5
14. Dd4 Pb3
15. cxb3 Kd8
16. Tac1 Ke8
17. Pc7+ Kd8
18. Pxe6+ fxe6
19. Da4 b5
20. Dxb5 Th8
21. Dd7#
Leert dat ding dan helemaal niets?


willem toonen schreef op: 23.11.17 10:16

sinds gisteren verschijnt het interactieve schaakbord niet meer: niet gevonden op deze server oid.


Egbert schreef op: 22.11.17 22:41

Begint leuk! Ik ga er tijd in stoppen


Yorrick schreef op: 19.11.17 14:04

Bedankt voor de mooie woorden Charles!


Charlés schreef op: 18.11.17 01:16

Beste website met betrekking tot schaken!
Nette website met enorm informatieve stukken, de bijbel voor iedere schaker!

Ik dank u Yorrick Vissers.


Yorrick schreef op: 11.11.17 22:38

Beste Albert,
Soms kan het spelen van de randpion (naar h3, a3, a6 of h6) een goed middel tegen een loperzet naar g4 etc. zijn. Maar beginners spelen deze zetten te vaak (of te snel), terwijl ze betere ontwikkelzetten kunnen doen zoals stukken ontwikkelen of rokeren. Een loper op g4 en zeker op b4 is meestal niet zo'n probleem. In het algemeen zijn zetten zoals h3 etc. minimale verzwakkingen, maar in veel situaties is dit geen probleem.


cobus schreef op: 09.11.17 23:12

Een leuke en leerzame site.


Albert Jan Frijlink schreef op: 06.11.17 21:30

Op de Pagina over opreningen staat dat het niet verstandig is om de randpionnen op te spelen. Maar dit lijkt mij een goede manier om mij te wapenen tegen aanvallen van de loper op g4 en b4.
Klopt dit of is dit een verzwakking ?


Twan schreef op: 22.10.17 14:28

leuke site !!


joyce boerrigter schreef op: 13.10.17 20:45

veel goede tips ontvangen en ik doe mijn best. Het is in ieder geval heel leuk om te proberen!


Hoi schreef op: 04.10.17 21:34

<h1> hoi </h1>


jan buijk schreef op: 22.09.17 15:27

vind het zeker een leuk spel, zeker als je een keer wint :-)
zal geen hoog niveau zijn, maar toch
PGN: 1. e3 d5 2. Bd3 h6 3. Qh5 e5 4. Qxe5+ Kd7 5. Qxd5+ Bd6 6. Qxf7+ Ne7 7. Bf5+ Kc6 8. Qc4+ Kb6 9. Qb3+ Ka6 10. Bd3+ b5 11. Qxb5#


Simons Peter schreef op: 14.09.17 15:05

Dank ik heb de beantwoording gezien


Simons Peter schreef op: 14.09.17 14:59

Ik heb veel plezier met dit spel. Helaas lukt mij rokeren niet met wit. Speciale toets??


Yorrick schreef op: 13.09.17 19:02

Hoi Peter, je kan rokeren door de koning twee velden naar rechts of links te verplaatsen. Dit herkent de computer dan als rokade, en de toren zal dan over de koning worden geplaatst.


peter simons schreef op: 13.09.17 17:52

Allereerst dank voor de mogelijkheid. erg leuk. vraag:hoe kan ik rokeren.??? speciale toets vasthouden??


Peter-Paul schreef op: 17.08.17 02:23

ooit van En passant gehoord? Wanneer de koning en de toren nog niet verplaatst zijn en de vakken van de desbetreffende vleugel leeg zijn, mag de toren en de koning gewisseld worden.


schreef op: 29.07.17 14:46

Beste Leen,
Oefening 2 is correct. De loper mag alleen diagonaal(schuin) en kan dus niet naar a4. Hij kan het paard dus niet verdedigen, en deze gaat verloren.
Succes met oefenen verder!


Foutje in oefening Röntgenaanval schreef op: 28.07.17 19:09

Beste

Kan het dat er in oefening 2 van de röntgenaanval een fout is geslopen?
Als de witte toren de zwarte loper bedreigt en die laatste zich daaropvolgend verplaatst, kan de zwarte loper het zwart paard verdedigen op A4?

Bedankt alvast
Groeten
Leen


Yorrick schreef op: 01.04.17 19:12

Hoi Bjorn,

Op 1. Dd1+ volgt 1.. Lb1, en wit heeft weinig progressie gemaakt met zijn zet.

Groeten!


Bjorn schreef op: 31.03.17 16:01

Hallo,

Ik ben bezig met de oefeningen van mat-in-twee. Voor oefening 13 (http://www.schaakzone.nl/tactiek/mat-in-twee-13.jpg), snap ik niet goed waarom dit mat-in-twee is. Dd1# zou toch de betere optie zijn (mat-in-één dus)? Of mis ik iets?

mvg,

Bjorn


Tarzan schreef op: 12.01.17 17:14

Wat een geweldige en uitermate duidelijke schaakcursus heb ik hier gevonden. Precies wat ik nodig heb om me te gaan oefenen in betere openingen. Ik kom zeker terug, nu even naar badminton om mijn hoofd te ontspannen en daarna weer te gaan schaken.
Bedankt,
Tarzan


Yorrick schreef op: 09.01.17 13:50

Beste Anoniempje, ik heb op dit moment geen losse schaakopdrachtjes om de beweging van stukken te oefenen. Je kan dit wel oefenen door een partijtje tegen de computer te schaken, en dan gewoon alleen te letten op het bewegen van de stukken.


anoniempje schreef op: 08.01.17 20:14

heeft u misschien wat schaakopdrachtjes voor mij om de beweging van de stukken te overhoren?
alvast bedankt


aminata schreef op: 05.01.17 21:58

dit spel vin ik niet zo leuk


Rwin Plesman schreef op: 25.11.16 15:47

Ja ben ik weer en erken direct de jeugd van tegenwoordig !!!
ja zijn toch beter dan ik, maar ik kom nog wel eens terug, Ik zal trainen net als vroeger. Aldus pas maar op jullie WIJSKIDS,,,,,, doei


Rwin plesman schreef op: 25.11.16 15:41

Ik heb lang niet gespeeld,, Edoch het spel op deze site = er goed genoeg voor om het te herstellen qua, fouten ED.
3x gespeeld en ik beken 2x verloren P<V<D.

Grten Rwin.


Bernadette schreef op: 22.09.16 08:31

Hoooiii, die Röntgenaanval is echt magisch!!

xxxx


Yorrick schreef op: 31.08.16 18:19

Hoi Lex,

Je hebt in beide gevallen gelijk. Ik heb die twee puzzeltjes aangepast zodat ze nu wel een goed antwoord hebben. Bedankt voor het opmerken en nog veel plezier en succes met het oefenen!


Lex schreef op: 31.08.16 13:19

Wat een heerlijke site. Eindelijk de mogelijkheid ( en de tijd ) om echt te leren schaken. Twee vragen: bij de oefeningen mat in 1 is bij oefening 6 Td8 ook een optie. Is nog nergens gemeld zie ik, dus ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie.
Bij oefening 16 staat de zwarte koning reeds schaakmat, naar mijn idee. Als oplossing wordt gegeven La4, maar daar staat de loper reeds.

Met vriendelijke groet,

Lex.


Yorrick schreef op: 23.07.16 15:28

Hoi Ingrid,

De dame kan de toren inderdaad slaan, maar deze staat verdedigd door de toren op d1. Dus na 1. Td7+ Dxd7 2.Txd7 heeft wit een dame gewonnen voor een toren. Je moet de principes van aanvallen en verdedigen dus goed meenemen bij tactiek.

Succes met de andere tactieken!


Ingrid schreef op: 21.07.16 21:39

Goedenavond,

Wat een goede website met fijne uitleg over schaken! Ik ben sinds gister al met veel interesse aan het lezen.

Nu ben ik bij de tactieken van de dubbele aanval, en heb ik een foutje ontdekt. Waarschijnlijk bedrijp ik iets gewoon niet helemaal goed, dus hierbij mijn vraag om uitleg.
Bij oefening 4 van de dubbele aanval, is de uitkomst dat de witte Toren de Zwarte Dame en de Koning aan kan vallen.
Maar de zwarte Dame is toch in de mogelijkheid om als reactie hierop de witte Toren te slaan, of vergis ik me?
Dan zou de dubbele aanval niet geslaagd zijn.

Alvast bedankt voor je uitleg!!

Groetjes Ingrid


Yorrick schreef op: 28.06.16 17:52

Hoi Sandhya,

Er zijn geen vaste richtlijnen qua leeftijd, het beste kan je gewoon een schaakclub in de buurt opbellen of hij een proefles mee kan doen! Met schaken kan je nogal jong beginnen.


Sandhya Ramsamoedj schreef op: 27.06.16 18:02

Hallo,

ik wens mijn zoon van 6 jaar op schaaklessen te zetten. Zijn er richtlijnen qua leeftijd enzo?

grtn


Hans Jacobs schreef op: 16.06.16 11:09

Oké, bedankt.

Er is trouwens wel iets mis met mijn oude pc, want deze conversatie kan ik thuis niet zien. Misschien heb ik iets aan de instellingen veranderd wat onvoorzien ongunstige gevolgen heeft gehad. Ik kom echter regelmatig hier in de bieb, dus kijk hier. Groeten.


Yorrick schreef op: 15.06.16 17:57

Hoi Hans,

Dat ligt niet aan jou. Die artikelen staan op de planning maar heb ik nog niet geschreven. Zodra ik deze geschreven heb plaats ik de links naar de betreffende artikelen.

Groeten,

Yorrick


Hans Jacobs schreef op: 15.06.16 13:24

Er zijn een aantal links onwerkzaam, bijvoorbeeld op de eindspelpagina werken Lucena en die voor gevorderden niet. Zijn ze bewust ooit uitgeschakeld of ligt dat aan bijvoorbeeld mijn oude Windows-versie (Vista)?


Yorrick schreef op: 08.06.16 00:58

Hoi Jeroen,

Ik geloof dat de schaakpuzzels nu weer werken!


jeroen schreef op: 03.06.16 09:20

Waarom werken de schaakpuzzels niet meer?
Kan iemand even een linkje herstellen?


Jeremy schreef op: 14.05.16 22:28

Bedankt voor de leerzame site.


Yorrick schreef op: 01.03.16 16:21

Hoi Bert,

De notatie van schaken staat uitgelegd in het kopje 'Schaken voor beginners', of je kan die link volgen. Ik begrijp dat die notatie in het begin lastig is, ik probeer ook in die sectie en bij de tactiek niet al te veel notatie te gebruiken.

Het strategie onderdeel is vooral gericht op schakers die al iets meer ervaring hebben (ook met notatie) en dat dus iets makkelijker kunnen 'lezen' en volgen.

Veel schaakplezier nog!


Bert schreef op: 29.02.16 19:16

Super site!
Bedankt voor de duidelijke uitleg, had net eens schaak gespeeld tegen de pc en zag dat ik er niets van bakte.
Na eens de regels, tactiek en strategie door te lezen heb ik 2 keer na elkaar gewonnen.

Wel zou ik ergens je notatie uitleggen, ofwel heb ik erover gekeken. Het was redelijk moeilijk om te weten welke schaak-bewegingen je soms bedoelde voor iemand die niets van schaak kende.

Bedankt!


Ruben schreef op: 02.02.16 21:26

Ik ga morgen een bord kopen. Bedankt voor de uitleg.


Yorrick schreef op: 03.09.15 16:11

Bedankt voor de complimenten.

Hoi Peter, dat stuk waar ik naar verwijs heb ik verwijderd, want het was naar mijn mening niet goed genoeg. Ik ga het de komende maanden een keer opnieuw maken.

Hoi Michael, over een maandje ga ik weer nieuwe content toevoegen!


Michaël schreef op: 27.08.15 08:43

Hoi,

hartelijk dank voor de heldere uitleg ! Na het doornemen (en naspelen van de voorbeelden) van heel de site hoop ik stilaan wat meer te leren begrijpen van de mysteries van, het voor mij meest wonderbaarlijke & fascinerende spel, dat Schaken maakt tot een spel met een ziel ! En als ooit het boek "Silman's Complete Endgame course" mijn pad kruist zullen mijn ogen het verslinden ;-) By the way: wat ik tot hiertoe las over dat boek herken ik ook op uw site, erg leuk !
Succes nog met de site en ik wacht geduldig op meer inhoud ... ondertussen is er veel tijd nodig om alles te laten doordringen en veel oefening-, schaakpuzzels- en speelplezier te beleven.


Peter schreef op: 17.08.15 09:31

Hallo,
Eerst compliment voor deze mooie en duidelijke site. Lees er regelmatig op.
Ik heb wel een vraagje. Bij Strategie over Goed Paard tegen zwakke loper schrijf je "De complete strategische uitleg over paarden staat beschreven bij de elementen."
Waar bedoel je dat ik dit lezen kan? Daar waar beschreven staat wat een paard kan en mag?


Catharina Brauckmann schreef op: 15.08.15 16:19

Hallo,

Ik speel met plezier tegen de computer, niveau easy. Alleen als de computer aan het thinking is, blokkeert het programma vaak, i.e. hij blijft maar denken. Kan ik dit oplossen? Bedoel je met oefenen de oefeningen uit de theorie?

Met vriendelijke groet,
Catharina
catharina.brauckmann@telenet.be


Yorrick schreef op: 08.08.15 15:15

Hoi Willem,

Hoe lang je per dag moet oefenen hangt af van je huidige niveau en je doelen (en de tijd die je hebt!).

Met deze informatie kan ik dus alleen wat algemene tips geven om jezelf te verbeteren:

Focus op de dingen die je echt beter gaan maken; iedere schaker met een rating kleiner dan 1500 kan de grootste vooruitgang boeken door tactiek te trainen: verdeel de tijd die je met schaken bezig bent dus als volgt: 60% tactiek oefenen, 20% schaken, 20% strategie en openingen. Veel beginners spelen te veel en oefenen te weinig.

Als je op internet schaakt, speel niet te snelle partijen. Tenzij je op een wat hoger niveau speelt heb je de tijd nodig om redelijke zetten te produceren, speel dus voornamelijk 5-15 min pp, en niet te veel 1-3 min. Veel partijen spelen is niet belangrijk, iets leren van de partijen die je speelt wel. Sta na een partij even stil bij hoe het ging: ging de opening goed? Speelde ik actief genoeg? Waarom won ik / waarom verloor ik?

Tactiek is super belangrijk en bepaalt bijna alle partijen op amateurniveau. Als je stappen wil maken naar een hoger niveau, bouw de discipline in om tactiek puzzeltjes te doen die passen bij jouw niveau. Gebruik de dode momenten van de dag (tijdens het koken, tanden poetsen, in de trein etc etc.) om puzzeltjes te maken. Consistent (uitdagende) puzzeltjes maken geeft garantie tot beter schaken, want het verbeterd superveel aspecten die je in partijen gebruikt.

Hopelijk helpt dit, als je meer tips wil, maak dan nog een berichtje met wat informatie van je niveau, ~leeftijd etc. (speel je bij een club of alleen op internet?)

Succes!


Willem schreef op: 07.08.15 17:39

Vandaag wil ik beginnen met goed leren schaken en vond deze site. Ik kan de site niet onder favorieten zetten. Kunje me adviseren hoe lang ik per dag moet oefenen en hoe ik me zelf kan verbeteren?


Anna schreef op: 18.04.15 00:06

Ik vind de 'take back' knop erg handig. Is het wellicht mogelijk een 'hint' knop te installeren?


Roger Lacquet schreef op: 19.03.15 23:25

Toevallig al zoekend heb ik deze schaaksite opgemerkt,vervolgens een geraadpleegd. ALS SCHAAKLIEFHEBBER was ik zeer gecharmeerd, een ZEER toffe site. IK WIL ALTIJD BIJLEREN INVERBAND MET SCHAKEN. Ook interessante links. Ik vind het een schitterende schaaksite, hier kom ik zeker terug.
Ik zou hem graag bij mijn favorieten zetten, maar dat gaat niet, spijtig.Ik zal hem telkens moeten opzoeken, maar dat zal ik graag doen.
Ik zeg altijd blijf steeds leerling dan wordt ge meester. Ik sluit met mijn hartelijk groeten.
Roger Lacquet. Beeldhouwer.


Yorrick schreef op: 15.02.15 17:13

Hoi Henk,

Probeer de tips in de artikelen bij Schaken voor beginners nog eens te bekijken en toe te passen. Probeer in de opening je stukken te ontwikkelen, en bij elke zet goed op te letten welke stukken aangevallen en verdedigd staan.

Succes en groeten!


Henk schreef op: 06.02.15 14:37

Heeft er iemand tips om van de computer te winnen? Ik heb al meerdere malen in easy mode geprobeerd de computer te verslaan, maar hij maakt me echt keihard in. Frustrerend! :)


Lisa schreef op: 20.01.15 17:26

Ik heb niks gezegd, maar als jij Jolanda bent van mijn school heb ik het wel op school gezegd.


Jolanda schreef op: 20.01.15 17:24

Misschien kan je zoals Lisa ook al zegt wat oefeningetjes maken dan kam iedereen het uitproberen. En kan je ook de herdersmat uitleggen een vriend heeft het me wel eens verteld, maar het is nog steeds heel erg onduidelijk voor mij. Als je dat doet zou de site nog beter zijn dan het nu al is. Het is voor de rest een helemaal super goede site geworden. Dank je wel!

Groetjes Jolanda


Stan schreef op: 19.01.15 10:53

Ik ben nederlands kampioen.


Theo van Hommel schreef op: 13.01.15 19:43

Zeer leerzaam, veel stof samengevat in heldere thema's.

Zeer bedankt, ben benieuwd of er nog aan toegevoegd gaat worden....

Met vriendelijke groeten.


Remco schreef op: 12.01.15 19:13

Mooie site en wat wordt alles helder uitgelegd!


Yorrick schreef op: 18.11.14 13:15

Hoi Bas,

Bedankt voor je compliment! De andere onderdelen gaan er zeker komen, ik ga er een aantal maken in de kerstvakantie want dan heb ik wat vrije tijd. Ongeveer een jaar terug ben ik met het eindspel onderdeel van de site begonnen en heb toen een aantal onderwerpen die het meest belangrijk zijn opgeschreven (en een aantal uitgewerkt). Uiteindelijk gaan alle items er komen (en meer, want een site is natuurlijk nooit echt af).


Bas schreef op: 17.11.14 14:37

Hoi Yorrick, ten eerste: compliment voor je site! Erg overzichtelijk en heldere uitleg. Vraag: bij Eindspel zijn er verschillende items die niet aangeklikt kunnen worden (met name voor de gemiddelde en gevorderde speler). Gaat dat in de toekomst nog wel komen? Groet Bas


Yorrick schreef op: 13.08.14 20:07

Hey Eugene,

Je hebt deels gelijk, het voorbeeld is niet super zuiver voor een beginner, maar is misschien daardoor uitdagend. Na 1. Dg8+ Te8 heeft wit twee manieren om toch voordeel uit deze tactiek te halen. De eerste is 2. Dxe8 Lxe8 3. Lxc6 Lxc6 en wit heeft een kwaliteit gewonnen. Nog beter is: 2. Lxc6 Txg8 3. Lxd7 en wit heeft een loper gewonnen. Al met al is de tactiek dus wat dieper dan een hele zuivere aftrekaanval, maar toch succesvol voor wit! Ik zal dit erbij zetten in het antwoord. Goed opgemerkt!


Eugene schreef op: 13.08.14 17:51

Interessante site! Bedankt daarvoor. Wel nog even kijken naar oefening 3 van de tactiek 'Aftrekaanval'. Te8 kan de aanval simpel afslaan, toch?


Jay schreef op: 30.06.14 19:11

hoi Yorrick,
wat een geweldige site, en zo tof van je,dat je dit gratis online schenkt.
Dank je hartelijk!!!
groet,
Jay


chantal schreef op: 10.05.14 16:57

Geweldig! Mijn vader wilde mij vroeger altijd leren schaken, maar als klein meisje danste ik liever... Nu kan ik hem verrassen met een potje schaken!(eentje waarbij hij zijn best moet doen om van mij te kunnen winnen). Super site, bedankt!


Jennifer schreef op: 13.04.14 16:56

Ik wou al een tijdje leren schaken, maar wist nooit goed hoe te beginnen. Dankzij deze site ben ik zeker van dat het me binnen de kortste keren gaat lukken!

Jennifer


Yorrick schreef op: 27.03.14 19:55

Hoi Harry,

Bedankt, ik zal het dit weekend verbeteren! Dit soort tips zijn altijd welkom, daar wordt het alleen maar beter van. Binnenkort voeg ik nog een zeer fraaie (recente) partij van Kramnik met een stuk buitenspel toe, dus kijk over 1-2 weken nog eens!

Yorrick


Harry46 schreef op: 27.03.14 15:18

Hoewel ik niet Piet heet, toch iets pietluttigs.
Bij de insluitpartij Winter-Capablanca staat op zet 26 ...Rxb3,
maar dat moet uiteraard ...Txb3 zijn.
Compliment voor de leuke site. Ben weliswaar een oudere schaker ('46), maar moet nog veel leren.


Yorrick schreef op: 22.03.14 21:56

Inderdaad Kees! De stappenmethode is goed om tactiek te oefenen. Op mijn site hoop ik juist ook strategie toegankelijk en begrijpelijk te maken voor schakers van verschillende niveau's! Vaak leidt goede strategie tot winnende tactiek.


Kees schreef op: 12.03.14 19:27

Naast het stappenplan is dit een goede aanvulling. Waar het stappenplan m.n. over tactische onderwerpen gaat, wordt hier juist aan de strategie bij het schaken aandacht geschonken. Boeken over strategie zijn vaak veel te uitgebreid en diepgaand. Dit is ook voor beginners goed behapbaar.

Dank.


Yorrick schreef op: 08.03.14 10:52

Hoi Rob,

Leuk om te horen dat de site goed bevalt. Ik neem je tip mee en zal het binnenkort verbeteren. Als je nog meer informatie wilt over bepaalde onderdelen laat het maar weten, want ik ben op het moment weer nieuwe stukken aan het schrijven voor de site.

Groeten, Yorrick


Rob Dollekens schreef op: 08.03.14 08:48

Prachtige leerzame site.
Precies wat ik nodig had.
Als ik een (top)schaker zie denken, vroeg ik me af "Waar denk zij/hij nu over".
Het begin van het antwoord heb ik door jouw site gevonden. Nu nog leren en oefenen.
Complimenten!
Ook een klein verbeterpuntje: als je bij de stukken uitleg de loper en de dame op een wit veld zet zijn de diagonalen (op de ipad) beter te zien.

Groet


Hallo schreef op: 18.02.14 21:13

Hallo mensen van schaakzone, ik heb op deze site heel veel geleerd over hoe je beter kan schaken. Bij mij op school in de klassenstrijd doe ik mee bij schaken. Ik heb een uur op deze site gezeten en ik nu eerste van de klas geworden!!! Dank jullie wel voor deze site!!


Piet schreef op: 24.11.13 05:43

Ik was vroeger een goede schaker. Ik heb het ongeveer 10 jaar niet meer gedaan en ik pak het nu weer op. Bedankt voor je info, alles komt langzaam weer terug :-) Goede, duidelijke en leerzame site!!


Edmond schreef op: 20.11.13 13:30

Hallo, ik ben het. Leuke site en soms leerzaam.


chris schreef op: 20.11.13 13:27

Hoe moet je schaken?


Issa schreef op: 06.09.13 16:47

Heel handig, leuk en leerzaam.


Edmond schreef op: 22.07.13 19:17

Beste mensen, ik heb alles eens rustig doorgelezen, maar ik denk dat ik het veel te moeilijk ga vinden.


Yorrick schreef op: 23.06.13 16:52

Beste Guido,

Voor het schaken tegen de computer moet je enerzijds de Java runtime environment op je computer hebben, en afhankelijk van je browser, moet je de java plugin misschien toestemming geven. Dit is uiteraard compleet veilig. De advertenties zouden bij mijn kennis daarbij geen problemen moeten geven, omdat deze volledig los staan van het schaakprogramma.

De advertenties staan op de site om voor mij de hostingkosten eruit te halen, en zo alle content te kunnen delen met geinteresseerde schakers. Dit probeer ik op een manier te doen zodat het zo min mogelijk hinderlijk is bij het gebruik van de site!

Hopelijk ben je hiermee geholpen en lukt het om te schaken tegen de computer.


Guido Eckhardt schreef op: 23.06.13 08:36

Wegens een conflikt met de adverteerders kan er nergens geschaakt worden tegen de computer.

Kan uw organisatie daar wat aan doen?


Yorrick schreef op: 22.06.13 16:23

Hoi Hans,

Deze tactiek lijkt op het principe van Röntgenstraling, vernoemd naar de natuurkundige Willem Röntgen als ik het me goed herinner. Ik zie inderdaad dat ik het nogal slordig door elkaar heb gebruikt in het artikel, en zal dit spoedig verbeteren :) Bedankt voor de tip!


Hans van Rossum schreef op: 22.06.13 13:44

Is het nou rontgen of rontchen; de knsb heeft ook een moeie app om te oefenen.


Yorrick schreef op: 22.06.13 11:20

Beste Bernadet,

Op de korte termijn gaat het eindspel onderdeel er niet komen. Het einde van het schooljaar is nu iets te druk qua studie en werk. Hoewel ik er al meerdere keren aan ben begonnen blijft het onderdeel over eindspel lastig, omdat het ontzettend breed is en sterk afhangt van het niveau van de leerling. De beginnende schaker die ik met name probeer aan te spreken in de beginners hoek heeft hierin hele andere behoeften dan de gevorderde speler die meer geinteresseerd zal zijn in de strategische artikels. Ik kan/zal dus geen belofte doen wanneer dit eindspelonderdeel wel gaat komen. Nogal vaak verander ik namelijk van plan wanneer ik geinspireerd raak door de partijen die ik zie.

Wat ik wel zal doen is je een goed boek over eindspel aanraden. Ik doe dit meestal niet snel op mijn site, omdat ik zeker niet als opdringerige verkoper over wil komen. Aan de andere kant geef ik je natuurlijk graag advies als je dat wil! Het boek Silmans complete endgame course is ingedeeld op ratingniveau's en dus geschikt voor elk niveau. Bovendien is het goed uitgelegd en begrijpelijk vergeleken bij veel andere eindspelboeken die meer als naslagwerk dienen. Hopelijk ben je hier iets mee geholpen.


Bernadet schreef op: 22.06.13 09:46

Zijn er nog plannen voor het eindspel?? Als dat niet zo is, zou het wel fijn zijn als dat eerlijk gezegd wordt, zodat mensen niet hoopvol zitten te wachten.

Desnoods een link naar een andere site?


Jhonny schreef op: 08.05.13 19:59

Ik wil ook graag leren schaken, ik heb namelijk 6 broers die het min of meer kunnen, dus u begrijpt de rivaliteit..


Gert schreef op: 24.04.13 01:56

Bedankt voor de fijne uitleg.
Sinds kort aan het schaken, tegen de computer.
HD chess app. Nog niet gewonnen van beginner.
Ben wel nieuwsgierig naar eindspel.


Joachim schreef op: 20.04.13 12:02

Mooie heldere site dit! Komt er ook nog een stuk over verschillende soorten openingen, of kijk ik er over heen?
groet,
Joachim


Rick schreef op: 14.04.13 18:33

Toffe site is dit. Hopelijk maken ze een uitgebreidere versie hiervan met een ranking voor de puzzels etc.


Yorrick schreef op: 05.04.13 18:17

Beste Rima,

Om op deze site te kunnen schaken tegen de computer moet je de Java (runtime environment) hebben en uitvoeren.

Het kan zijn dat je deze niet hebt, of dat deze geblokkeerd wordt door je browser of internetbeveiliging. Je moet deze dus zien toe te staan, dit is uiteraard compleet veilig.

@Hans, eindspel komt nog een keer. Eerst heb ik plannen voor nog een deel over strategie.


Rima schreef op: 03.04.13 01:36

Ik wil schaken tegen de computer, maar het bord verschijnt niet.


Hans schreef op: 14.03.13 16:43

Eindspel werkt nog steeds niet. Zijn daar nog plannen voor?


Michel schreef op: 09.02.13 12:47

Goede site; kan er zeker m'n voordeel mee doen! Enfin, mijn dank. Keep up the good work...


Adrie schreef op: 25.01.13 14:57

Prima site, alleen eindspel werkt niet.


Christa schreef op: 13.12.12 14:27

Super site. Ik kon echt niet schaken maar het begint er nu echt al op te lijken!


Alan schreef op: 12.08.12 21:11

Ja, waarom kunnen we niet bij Eindspel?
Prachtige site met nuttige informatie! :)

Groeten van Argentinië!


Peter Boll schreef op: 23.06.12 22:06

Mooie instructieve website.


Yorrick schreef op: 22.08.11 14:41

De onderdelen Tactiek, Strategie en eindspel ben ik nog aan het maken. Hier zit flink wat tijd in. Ik ben op het moment het strategie onderdeel aan het maken. Deze kan je binnenkort bekijken.


Chico schreef op: 21.08.11 02:39

Een fijne website!


Wilco schreef op: 28.07.11 19:48

Hoi, deze site heeft me veel geholpen. Eindelijk een site waar alles goed uitgelegd staat!